Sunday, November 18, 2012

18/11: Tengku Kudin tawan Petaling

Perang Klang meletus pada 1867 ekoran tuntutan Raja Mahadi ke atas kutipan cukai dan jawatan Orang Besar Kelang di daerah Klang yang dikuasai oleh Raja Abdullah. Raja Mahadi adalah putera Sultan Sulaiman yang pernah memerintah Klang. Perang Saudara di Selangor berpanjangan dari tahun 1867 hingga 1873. 
Askar Raja Mahadi berada diatas bukit berhampiran sungai Klang, manakala bangunan dibawah itu ialah gedung Raja Abdullah.


Perselisihan ini disebabkan isu kutipan cukai dan perebutan jawatan Orang Besar Kelang. Raja Mahadi telah berjaya menewaskan Raja Abdullah dan sekaligus menguasai daerah-daerah yang dikuasai oleh Raja Abdullah sebelumnya iaitu Kuala Lumpur, Ampang, Petaling dan Kanching.
Sultan Abdul Samad
Sultan Abdul Samad, yang memerintah Selangor cuba mengekang penguasaan Raja Mahadi, lalu  melantik menantu baginda, Tengku Dhiaudin ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin Halim Shah atau Tengku Kudin untuk menyelesaikannya. Tengku Kudin telah menggunakan kuasanya untuk melemahkan kedudukan Raja Mahadi di kawasan-kawasan yang dikuasainya.


Peperangan itu kemudiannya bertukar kepada pententangan diantara 2 pemimpin tersebut iaitu, Raja Mahadi dan Tengku Kudin. Tengku Kudin ini mendapat sokongan dari Inggeris dan orang cina di bawah pimpinan Kapitan Yap Ah Loy serta bantuan dari Pahang. Inggeris mula mengambil kesempatan dari hubungan baiknya dengan Tengku Kudin untuk mencampuri urusan di Selangor.
Tengku Kudin
Pada 18-11-1872, Petaling yang merupakan salah satu kubu terakhir Raja Mahadi telah jatuh ke tangan Tengku Kudin. Tok Engku Kelang dan Raja Berkat,Tengku Panglima Raja dari kem Raja Mahadi telah ditawan.  Kekalahan ini, menyebabkan Raja Mahadi dan pengikutnya  terpaksa lari untuk mendapatkan perlindungan di Perak dan Sungai Ujong.
Bekas tapak Kota Raja Mahadi di atas bukit berhampiran dengan Majlis Perbandaran Klang sekarang.
Kejayaan Tengku Kudin di Kuala Selangor ini merupakan peristiwa penting yang menjadi titik-tolak membawa kepada campurtangan Inggeris di Negeri Selangor.

No comments:

Post a Comment